Ett av målen i Mistra Sport & Outdoors är att skapa en rörelse för ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Det är en ambitiös ambition, helt klart, men också otroligt spännande! Vad händer om ett forsknings- och samverkansprogram kan sätta saker i rullning, skapa en dominoeffekt och faktiskt påverka idrotten och friluftslivet i en mer hållbar riktning?
För att lyckas behöver idrotten och friluftslivet känna till Mistra Sport & Outdoors. Och då särskilt den nya kunskap som kommer att utvecklas inom programmet under de kommande fyra-åtta åren. Vi har därför valt att 1, kommunicera digitalt 2, kommunicera med fokus på lösningar och 3, kommunicera i samverkan med forskare och partners i programmet. För vilka har bättre kunskap om idrotten och friluftslivet och större nätverk än ni?! Som kommunikatör blir min uppgift att erbjuda kanaler och verktyg för att det ska vara så enkelt och tilltalande som möjligt för er att dela och sprida vidare alla kloka tankar, idéer och lösningar som uppkommer.
Nu har det gått ett halvår sedan Mistra Sport & Outdoors startade och vad har vi då gjort hittills, för att lägga grunden till detta? Jo, vi har bland annat…
- Tagit fram en kommunikationsplan och en grafisk profil för Mistra Sport & Outdoors (logga, igenkännande färger etc)
- Skapat webbplatsen www.mistrasportandoutdoors.se där vi kan berätta om Mistra Sport & Outdoors och samla all kunskap som kommer ut av programmet
- Skapat konton på Facebook, LinkedIn och Youtube – för att kunna vara där målgrupperna är
- Genomfört vårt första webbinarium – Vägen tillbaka från Corona – och försökt dokumentera det på ett lättillgängligt sätt
- Lyft framgångsexempel inom idrotten och friluftslivet, för att inspirera till ökad hållbarhet
- Tagit fram filmer som beskriver forskningsprogrammet och våra sex teman
- Startat den här bloggen som ska vara en plats för forskare och partners att göra sin röst hörd kring idrott, friluftsliv och miljö.
Att ha sociala medier-konton är inte ett självändamål, men när vi ser att det fungerar och ger effekt så blir i alla fall jag glad. Här skrev vi ett inlägg på Mistra Sport & Outdoors Facebook om ett par pågående enkäter som vi ville ha hjälp att besvara:

Med hjälp av delningar från bland annat Bräcke kommun, Västergötlands Orienteringsförbund, Svensk Orientering, Skånsk natur, Natur i Västernorrland, Naturum Höga Kusten, Svenska skridskoförbundet, Kvibergs park, Angerud Arena och Hållbart resande väst så har inlägget – trots att vi som nystartad Facebookkanal i skrivande stund bara har 125 följare – lyckats få en fin spridning med engagemang i form av både gillamarkeringar och klick på enkätlänken.
Tänk om det kan fortsätta i denna anda? Om våra forskare och samverkanspartners fortsätter att sprida kunskap och lösningar om idrott, friluftsliv och miljö och således hjälper till att sätta miljöfrågan på agendan? Då kan det förhoppningsvis skapa ringar på vattnet, så att fler inom idrotten och friluftslivet börjar engagera sig i miljö/hållbarhetsfrågor. Och vad är en rörelse om inte det? Kommunikation kan förhoppningsvis vara ett steg på vägen.
Om det är något stöd du saknar för att kunna hjälpa till, eller om du har andra idéer på hur vi kan kommunicera vad som händer i programmet, tveka inte att höra av dig.

Sandra Wåger
Kommunikationsansvarig, Mistra Sport & Outdoors